Jatkosodan
kärsijöinä tavalliset rivimiehet
”Heiltä oli vaadittu viimeinenkin hiukkanen, mutta
kärsimyksensä he saivat pitää itse. Se ei kelvannut kenellekään”, todetaan
sodassa taistelleista miehistä Väinö Linnan romaanissa Tuntematon sotilas
(1954). Teos sijoittuu Jatkosotaan ja
kertoo sodan kulusta. Taustalla on koko ajan Saksan operaatio Barbarossa, jota suomalaisetkin seurailevat jännittyneinä. Romaanin kerrontatapa on hyvin realistinen ja se ottaa
hyvinkin voimakkaasti kantaa sotaan poliittisena ratkaisuna. Kirja pohtii sodan
oikeutusta mutta tuo esille myös armeijan hierarkkisuuden ja ihmisyyden nurjan
puolen. Sodan aikana vaikuttanutta kommunismiakaan ei aatteena ohiteta ja kirkon
rooli sodassa joutuu sekin tarkastelun kohteeksi Linnan koruttoman kerronnan
edetessä.
Kirkko ja sota ovat kirjassa yhdessä ristiriitaisena
parina. Yleensä kirkolliset asiat ovat mielletty juhlallisiksi ja arvokkaiksi
asioiksi, mutta Linna uskaltaa tehdä toisin. Heti kirjan alussa tehdään
selväksi rivimiesten uskonelämän todellinen luonne: tuimilla ilmeillä koitetaan
paikkailla hartauden tunteen puutetta ja virrenveisuukin sujuu hieman
epävireisesti. Pappina toimii mies, joka on sotilaiden mielestä ihannetapaus
tuberkuloosibasilleille. Jos ei itse kirkkoa ja sen oppia väheksytä, niin
ainakin sen roolia sotilaiden elämässä. Kädet hakeutuvat kerkeämmin
salassakeitetyn pontikan pullonsuulle kuin ristiin.
Pappi ei ole ainoa korkea-arvoiseksi ihmiseksi
mielletty henkilö, jonka arvoa kirjassa alennetaan. Rivimies Vanhala hyödyntää
poliitikkojen kannustuspuheiden juhlallisia ilmaisuja vitsiensä ironisina
heittoina, mutta muuta iloa ei sananparsista juuri olekaan. Sama kohtalo käy
kommunistien radiokaappauspuheille. Vaikka rivistöön kuuluukin yksi kommunisti,
hän taistelee pienesti jupisten muiden mukana. Linna nostaa mielestäni esille
ajatuksen siitä, että suuret aatteet, joiden puolesta miesten oletettiin
taistelevan, ovat usein etäisiä tavalliselle kansalaiselle. Toki isänmaata
haluttiin puolustaa, mutta yleisesti kodin, perheen ja ystävien takia. Sotilaat
saavat romaanissa voimaa toisistaan, mutta kun toverit kaatuvat ympäriltä, ei
ihmiselle jää monia muita selviytymiskeinoja kuin huumori ja unohtaminen.
Vaikka monet henkilöhahmot sekä ilmiöt esitetäänkin
huonossa valossa, mahtuu joukkoon silti kunnioituksen kohteitakin: joukkojen
yleisesti arvostamat kapteenit sekä muut johtajat kuvataan yleisimmin
henkilöinä, jotka sinuttelevat joukkojaan ja arvostavat jokaista yksilönä. Linna
ei kuvaakaan suomalaisia sotilaita samanmieliseksi ryntäileväksi massaksi: esimerkiksi
Suomen entisen itärajan ylittäminen ja hyökkäyksen jatkaminen herättää hyvin
erilaisia mielipiteitä riveissä, samoin kuin sodan järkevyys ja
voitonodotukset. Linna ei epäröi nostaa verisyyttäkään esille, eikä kuoleman arvaamattomuus
sodassa jää epäselväksi. Sodanvastaisuus teoksessa näkyy nimenomaan siinä, että
Linna ensin esittelee joukon mielenkiintoisia henkilöhahmoja, ja laittaa heidät
unelmineen kuolemaan sitten yksi kerrallaan. Teoksesta jää katkera tuntu:
häviäjät saavat selkäsaunan, ja voittajat kantavat raskaan vastuun taakan.
Samaan aikaan poliitikot pohdiskelevat retorisia keinoja pommisuojissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista!